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Interpenetration: Olsson & Rubin / Michael Fischer & Onno Ennoson


19.Mrz.2020

21:00



Olsson / Rubin

Henrik Olsson and Ola Rubin are two well acknowledged Swedish improvisers active on the experimental/improv scene in Europe. Currently with a base in Copenhagen/Malmö where they are involved in several projects that frequently appears on the international scene. In this duo, they both immerse themselves in a hearty improvised musical dialogue that is full of energy and expressivity. They work their way towards the unheard by meticulously exploring mind-boggling sounds, rhythms and abstract sonic shapes, often rapidly shifting between these. Curiosity are at the core of this duos identity and their interplay is reactive and dynamic. They both utilises a way of playing that takes advantage of extended techniques which they both developed on their respective instrument.
Henrik Thor Oscar Olsson is a Swedish guitarist and composer, based in Copenhagen. He is interested in taking the sonic expression of the electric guitar into new, unpredictable domains, often with the help of various preparations and unconventional playing techniques. His playing has attracted attention in different projects such as his post-jazz group Penumbra Ensemble, the avantgarde/rock project The Hum, the noise-trio EHM and most recently his Hand of Benediction. He has composed all the music for Penumbra Ensemble’s debut album, which has been very well received among critics and referred to as “a surrealist vision, a deeply personal expression of avant-garde rock, jazz, world music and poetic soundscapes” by All About Jazz. He is a member of the independent label and improvisers’ collective Barefoot Records and of the curators’ team for the concert series Lutter Øre. He is well established on the danish jazz/improvisation scene and has performed with musicians such as Kresten Osgood, Sture Ericson, Peter Friis Nielsen, Lotte Anker, P.O Jorgens, Olie Brice, Max Johnson, Daysuke Takaoka, Takashi Sugawa, Jørgen Teller, among many others.
Ola Rubin is a trombone player based in Malmö, Sweden. Exploring new techniques and sounds on the instrument. Currently active in many bands like Swedish/American trio ‘Swedish Fix’ (w. Jon Lipscomb/Anders Uddeskog) Recent collaborations with Leila Bordreuil and Zach Rowden. A new tribute band to Roswell Rudd and Steve Lacy ‘Lazyrudemonk’ (w. Martin Küchen/Dan Schyman/Anders Uddeskog) Also a member of Extemporize Orchestra in Copenhagen.

https://olrub.se/

Michael Fischer & Onno Ennoson

Ein Dialog  zweier Klang Protagonisten, dem Konzept des ‚Probens’ abgeneigt, dreht sich
hier alles um den Moment, den Austausch in Echtzeit.

Michael Fischer arbeitet seit Mitte der neunziger Jahre an der Sprachimmanenz von Klängen, deren skulpturaler und dramatischer Evidenz, in zeitgenössischer improvisierter und experimenteller Musik/Noise/soundscapes am Tenorsaxophon, Violine und conducted instant compositions. Im Jahr 1999 begann Michael Fischer das elektroakustische Phänomen Feedback in sein instrumentales Werk zu integrieren und entwickelte eine einzigartige Technik und ein ausschließlich analoges, nicht effektbasiertes Instrument, das Feedback-Saxophon: Mikro- und Makrobewegungen des Instruments / Körpers, die die Textur in einem Dialog der akustischen Reflexionen des Raumes erzeugen. Weiterentwicklung dieses Instruments am ZKM / Karlsruhe. Er arbeitet mit frühen Schlüsselfiguren und aktuellen zeitgenössischen MusikerInnen in der frei improviserten Musik sowie mit bedeutenden KünstlerInnen der experimentellen Poesie, Konzeptkunst, visuellen Poesie und Tanz/Performance. Tourneen, guest-lectures und Präsentationen in Europa, Kanada, Japan, USA. 2004 lancierte Michael Fischer das VIENNA IMPROVISERS ORCHESTRA, das als erstes österreichisches Improvisationsorchester kontinuierlich mit der Methode des instant composition conducting (Begriff M.F.) arbeitet.
https://m.fischer.wuk.at/feedback_saxophone.htm

Onno Ennoson ist neben seiner visuellen Kunst Produktion, in der Kalligraphen, Typographen und Zeichen, frei von semantischer Bedeutung (‚asemics’) ein wesentliches Arbeitsfeld darstellen, ist Onno Ennoson seit Mitte der 90er Jahre in die experimentell-elektronische Klanglandschaft Wiens involviert. Solo Auftritte und Kollaborationen, FERON mit Dieta Mattersdorfer, ØZØN mit Özgür Sevinç, SPEEDROON NOORDEEPS mit Christoph F.. Seit 2015 ist die eigene Stimme ein zusätzlicher Bestandteil seines Instrumentariums geworden, mit der er als Kontrapunkt zum ‚asemic writing’ die Möglichkeiten von ‚aural asemics’ erforscht. Im Kontext des Duos mit Michael Fischer arbeitet er mittels der Soma Pipe, einem stimmgesteuerten Synthesizer/FX-Gerät, welchem eine futuristische Gestalt-Ähnlichkeit zum Saxophon eigen ist, auch mit Mikrophon und 4-Track Looper.
https://ennoson.klingt.org/